tisdag, februari 09, 2010

Grattis Christian Engström

Christian Engström. Fotograf: Rickard Olsson
Idag fyller Piratpartiets första Europaparlamentsledarmot Christian Engström 50 år.

Jag tänkte hylla Christian med att skriva lite om vad han har betytt för mig.
Eftersom jag aldrig har lyckats vara i Stockholm i piratpartiärenden samtidigt som Christian varit där så har vi aldrig träffats i köttvärlden. Trots det så har han betytt mycket för mig som en förebild. Då jag gick och blev mer och mer desillusionerad med Folkpartiet så var det nära att jag ignorerade Piratpartiet som alternativ. Den immage partiet hade inom de andra partierna var "skräniga ungdommar utan något vettigt att säga".

Turligt nog så tog jag mig in till Christians blogg och började läsa. Det tog inte lång tid innan jag insåg att den bild jag fått av PP inte stämde, Inte bara var PP mer än "skräniga ungdomar", i Christians texter fanns en eftertänksam och filosofisk ådra som jag saknat i de etablerade partierna.
Inte den vanliga rabblandet av gamla filosofiska åsikter från svunna tider, nedtecknade som heliga skrifter som alla måste följa. Utan en levande filosofi där Christian faktiskt ofta resonerar från grundprinciper och drar nya slutsatser.

Resultatet vet alla som följt bloggen, Jag lämnade Folkpartiet för PP och har inte ångrat det beslutet. Christian blev invald i europaparlamentet och har fortsatt sitt enormt kompetenta jobb där. Han gjorde imponerande arbete med telekompaketsförhandlingarna där han inte bara försvarade våra rättigheter på internet utan även som bieffekt demonstrerade hur absurdt och onödigt hemlighetsmakeriet kring dessa förhandlingar är.

Så grattis Christian och hoppas att du fortsätter och förändra Bryssel till det bättre.
Jag ser fram emot att träffa dig i köttvärden i framtiden.


Andra som grattulerar: Ola Nyström, Rickard Ollson , Anders Lindbäck, Björn Felten, Curt Jonsson, Maloki, Rick Falkvinge, Emil Isberg, Jonatan Kindh, Magnihasa ,Anne Kekki

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Mer bloggar på Intresant.se

1 kommentar:

Ulrica sa...

Håller med dig i din kommentar hos mig. Troll spricker i solen. Belys trollen. :)

Kul att du hittat hem politiskt.