onsdag, januari 13, 2010

Fanfiction och copyright

En förfrågan om intervju till en Japansk tidning dök upp på en av våra skype chattar idag.
ärendet gällde vår "position on copyright as applies to some of the things happening among otaku, for example doujinshi (amateur comic books)."

Detta fick mig att fundera på vad vår politik har för inverkan på Fanfiction.
för er som inte orkar kolla länken kan sägas att fanficton är då någon tar karaktärer från en existerande bok och skriver en ny historia om dem. I många länder (Bland annat Japan och USA) så kan innehavaren av originalupphovsrätten stoppa författare med flera från att skapa så kallade Derative Works Medans vi i Sverige klarar oss undan i de flesta fall. (Det är upphovsrättslagen §4 & 5 som täcker detta)

Olika företag och författare har hanterat detta på olika sätt, Disney är ena extremen och drar folk till domstol om de inte tar ner skapelserna, medan Erik Flint har tagit omvänt grepp och uppmanar till Fanfic om hans 1632 serie och lyfter in de bästa texterna i samlingsnoveller (12 st hittills)

Av dessa två förhållningssätt så Anser jag Eric Flint's vara den mer förnuftiga, men jag kan till viss del förstå Disney, Många av parodierna och Fanfictionen som görs är av en sådan typ att Disney anser att den skadar deras noggrant kultiverade image. som exempel kan nämnas all Disney influerad pornografi som hittas på nätet. Här kommer vi i en konflikt mellan de moraliska rättigheterna som tillfaller skaparen av orginalverket och de moraliska rättigheterna som tillfaller skaparen av det nya verket.

Som jag ser det så är lösningen tydlighet. Det skall vara extremt tydligt att ett verk som bygger på gamla verk inte är skapat av skaparen till det gamla verket så att ingen förväxling kan ske. På detta sättet så kan man tilfredsställa både orginalverkets skapares rätt och det nya verkets skapares rätt.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,
Mer bloggar på Intresant.se

Inga kommentarer: