torsdag, december 17, 2009

Lymlar och poliser eller Lymlar till politiker

Jag var inte i Köpenhamn då Danska polisen omhändertog ca 1000 personer under samma dag, så jag har varit tvungen att bilda min uppfattning via andra och tredje part källor.


Som vanligt så är beskrivningarna så långt ifrån varandra att man inte kan tro att det rör samma händelse. "höger" bloggare pratar om våldsamma demonstrationer och insinuerar "skyll dig själv" till alla som demonstrerar medan "Vänster" bloggare pratar om lugna demonstrationer och polisövergrepp.

Det enda fakta som jag kunnat komma över är att av 968 pers så var det bara 13 som hölls längre än de 12 timmar som lymelpaketet ger polisen.

13 av 968 det är en träffprocent på 1.34% dvs 98,66% av alla de som frihetsberövades gjorde det utan att polisen kunde binda dem till ett brott. Under inga omständigheter kan man tycka att det är en acceptabel siffra. antigen så omhändertog polisen alldeles för många personer eller så är de fullständigt inkompetenta i att samla bevis och lagföra folk.
Min gissning är att det är det första som gäller. Och att man gjorde det för att man kunde, för att man hade lymmelpaketet.

Denna lagen är på gränsen om inte över gränsen för vad som är acceptabelt enligt Europakonventionen. Där föreskrivs nämligen i Artikel 5 under vilka omständigheter som man får frihetsberövas. och även om jag inte är jurist så verkar inte massarresteringar av denna typen täckas av punkterna i konventionen.

Visst det kommer kravallturister och folk med avsikt att bråka till alla dessa toppmöten men det kan inte ge stadsmakten rätt att låsa in folk utan misstanke för brott i denna omfattningen för då kan vi lika gärna ge upp på tankarna om yttrandefrihet och börja implementera Kinas ordningssystem. Jag lovar att det blir lugnt och fint i början. men till vilket pris ?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Mer bloggar på Intresant.se

Inga kommentarer: