tisdag, mars 13, 2007

Lite nyheter om Lunds byggplaner

Det händer nycket saker i Lund nu för tiden. inte minst så håller vi på och bygga ut brunshög (mer plan)(och om vi får ESS så blir det mycket nytt.)

Men den plan som jag tror lundaborna kommer och ha mest åsikter om är stadsparkens ombygnad och ishallens och Fotbolls ytorna. Dessa två planer påverkar varandra kraftigt.
Det finns inga planer utlagda på lunds komun ännu men denna enirolänken visar området.
Lite kort så är tanken att riva den nuvarande ishallen och bygga en ny större hall lite mer till väster.
Schakta bort stora delar av vallen runt idrotsområdet och anlägga en aktivitetspark.
Bygga bostäder längst hela södra sidan av statenavägen.
Bygga ett nytt parkeringshus i triangeln mellan järnvägsspåren och ringvägen.
Samt integrera Observatorieparken (närmst katedralskolan) med stadsparken.


Andra intresanta planer är:
Tillbygnad av kvarteret syret uppe på ideon där det planeras ett 19 våningars hus vid infarten.
Ny avfart vid Hasslanda mellan lund södra och östra.
Nya centrumkvarter väster om järnvägen i sockerbruket

Länk till alla planer i lunds centrum här

Detta inlägg kan vara intresant

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Hellström sa...

Tjena C. Detta är inte riktigt så politikrelaterat som det borde men skit samma. Jag hoppas du tänker titta förbi Mårtenstorget den 31:a mars och köpa ett Toddyblad av mig :)

Christoffer Willenfort sa...

sorry men då är jag upptagen med folkpartiets regionsårsmöte.
Ska skicka lillebroderna att handla in bladet i år.

Hellström sa...

Nå, får jag lov att föreslå inhandling på Mårtenstorget av galningen i illgrön hjälm? :D